Hugo van Veen 30 november 20.00 over Polyfonie.

hugo2003Over het ontstaan van de polyfonie Op donderdag 30 november 20.00 uur houdt Hugo van Veen een lezing over polyfonie in de Grote kerk van Beverwijk. Dat vindt plaats in het kader van de tentoonstelling ‘500 jaar later’ en is tegelijk de afsluiting ervan. Een van de grote veranderingen 500 jaar geleden was ook de verandering in de muziek. De polyfonie had haar intrede gedaan. Daar speelde Bourgondië, Vlaanderen en het hof van Karel V in Brussel een grote rol. Het is een typischEuropese uitvinding. ‘In de Arabische staten is bijvoorbeeld de polyfonie nog niet uitgevonden’, zegt Hugo van Veen. En uit die tijd vinden we opvallend veel muzikanten uit ons deel van Europa met voorop Josquin des Prez. De invoering van de polyfonie heeft heel veel betekend voor onze cultuur. Hugo van Veen is geen onbekende in Noord Holland, ook al woont en werkt hij nu in Lutherstad Eisleben. Hij is geboren in Haarlem en studeerde daar hoofdvak orgel bij Klaas Bolt op het beroemde Müller orgel in de oude St. Bavokerk. Daarna studeerde hij historische blaasinstrumenten aan het Kon. Conservatorium in Den Haag. Hij stichtte muziekcentrum De Muselaer in Alkmaar, dirigeerde alle grote Bach werken voor koor en barokorkest (w.o. de “Hohe Messe”), gaf vele workshops, bouwde clavecimbels en continuo-orgels en gaf honderden concerten als dirigent, organist of blazer (blokfluit, traverso, zink, dulciaan, ren. trombone). Via Durgerdam voerde zijn weg naar Lutherstadt Eisleben in de voormalige DDR. Hij was daar organist van de St.Annenkirche en deed musicologisch onderzoek. Ook doet hij interessant onderzoek aan klankpotten in middeleeuwse kerken waarbij een muzikale functie inmiddels is vastgesteld. Hij heeft MUSICA1600 opgericht waarmee hij vooral de enkel bezette gemengd vokaal/instrumentale muziek uit de periode 1500/1650 beoefent en uitvoert volgens de “spelregels” van Michael Praetorius, beschreven in zijn Syntagma Musica III uit 1619 en zijn tijdgenoten.